Typography

Foto: Julien Walkotte Photography

023 Haarlem - Boyd & Jessie Ink Club is niet zo maar een tattooshop. Als je daar binnenwandelt, voel je je meteen op je gemak. De ontvangst is ontspannen en uniek. Ik ben verrast omdat ik me totaal iets anders  had voorgesteld. Een mooi atelier, fraaie muurschilderingen, kortom een hele fijne en gezellige sfeer uitademende open ruimte.

Sinds kort is Haarlem een tattooshop rijker en niet zo maar eentje. Boyd Gallagher en Jessie van de Graaf hebben keihard gewerkt om hun droom om samen een bijzondere tattooshop te starten, te laten uitkomen. En dat is hen gelukt, hun droom is uitgekomen. Op de Raamvest in Haarlem openden zij kort geleden de deuren voor een indrukwekkende tattooshop die qua ambiance duidelijk afwijkt van de meeste andere tattooshops.

Is er leven na Utopia?
Boyd en Jessie leerden elkaar kennen in de Utopia TV-show en zijn goede vrienden geworden. Na hun Utopia-avontuur staken ze de koppen bij elkaar om samen een tattooshop te starten. Boyd is de creatieve tattoo-artiest, die ook prachtig kan schilderen en de kunst van kalligraferen en graffiti beheerst. Jessie is de ondernemende geest van het tweetal en is vast besloten om hun kwalitatief hoogwaardige creatieve aspiraties tot een groot succes te maken.


Foto's: Julien Walkotte Photography

Open en laagdrempelige shop
“Niet zo maar een tattooshopje, nee bepaald niet. Juist iets spectaculairs en afwijkend van andere shops”, aldus Jessie. “Bij ons is alles anders. Kijk maar naar de ontvangst. Uniek toch? We hebben er dan ook onze ziel en zaligheid in gestoken om iets anders dan anders op te zetten. Geen donkere borden aan de buitenkant met allerlei doodskoppen, geen half donkere of schimmige hoekjes. We hebben gekozen voor een open shop, laagdrempelig, voor iedereen toegankelijk en waar ook vrouwen probleemloos en zonder gêne naar binnen kunnen lopen. Het is een soort lounge-club geworden met fraaie entourage, met mooie ronde leren lounge-banken waarin je op je gemak met iedereen kunt praten onderwijl genietend van overheerlijke koffie.  
Het is de mannen allemaal gelukt. Het onlangs door hen in gebruik genomen pand is weliswaar iets verbouwd, maar wel op een zodanige manier dat de oude muren in stand bleven en fraai zijn gesierd door groots opgezette beschilderingen.

Meedenken met de klant
Het pas verbouwde pand haalt de drempel weg van het soms geheimzinnige tattoo-gebeuren. Een ideale sfeer voor iemand die overweegt een tatoeage te laten plaatsen. Een tatoeage aanbrengen doe je ook niet zó maar even, die laat je niet zo maar even op je lichaam zetten. Je denkt lang na over een ontwerp dat volledig aan je verlangens en eisen voldoet. Je moet er hartstikke tevreden mee zijn; de afbeelding kent geen tijd en staat tenslotte voor de rest van je leven op je lichaam.
Jessie: “We denken dan ook echt mee met de klant om een persoonlijk ontwerp te creëren. Elke tattoo heeft zo zijn eigen verhaal en kan te maken hebben met een geboorte, met ouders, ter nagedachtenis aan iemand, met het afsluiten van een moeilijke periode, het begin een nieuwe start, een hype of wat dan ook. Veel mensen laten alleen maar een naam tatoeëren. Daarentegen vervangen sommige mensen zelfs hun trouwring voor een gezamenlijke tatoeage. Dan moet je natuurlijk wel de rest van je leven bij elkaar blijven”.

 

Authenticiteit
Originaliteit viert hoogtij bij de heren. “We kopiëren niets en maken niets na. Elke tattoo is iets nieuws, iets origineels. Iemand komt b.v. met een idee. Dan brainstormen we daar samen over. Boyd als artiest komt met suggesties hoe we dat idee op een zo’n origineel mogelijke manier kunnen omzetten in een tatoeage. Het moet er allemaal geweldig en altijd goed uit zien. Tattoo is daarom dan ook een kunst op zich. Ook over de plaats waar een tattoo gezet moet worden, wisselen we van gedachten. Het kan wel eens zo zijn dat een tatoeage beter tot zijn recht komt op een andere plaats dan de klant heeft bedacht. Meedenken is zó ontzettend belangrijk”, aldus Boyd.

Tja, er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. “De hype onder voetballers met armen en benen vol met tattoos begon met David Beckham en is niet te stoppen. Tegenwoordig kun je je niet meer onder de elite grote voetballers scharen als je niet fraai getooid bent met tatoeages”, vervolgt Jessie lachend.  Natuurlijk zijn er ook excentriekelingen, met tatoeages op het hoofd en in het gezicht. Of die man of vrouw waarvan je ’s zomers denkt dat ze wel een héél bijzonder T-shirt draagt, terwijl dat helemaal geen T-shirt is, maar een ontblote borst.  

Foto: links Julien Walkotte Photography, rechts Jos de Jong

Wapen van Haarlem

Na opnieuw een overheerlijke cappuccino, met op de achtergrond het zoemende tattoo-motortje waarmee Boyd een dame van een zeer bijzondere armtatoeage voorziet, bespreken we de mogelijkheid om op de cover van ons magazine, net als in de voorgaande edities, het Wapen van Haarlem op een zeer speciale manier weer te geven. In onze vorige editie sierde het door Richard Sieval, van leien gemaakte Haarlemse wapen, de achterkant van het magazine. Ook dit keer willen we het wapen van Haarlem op ambachtelijke wijze weergeven. Wat fraai zou het zijn als het wapen zou worden weergegeven alsof het een tatoeage is.

Jessie: “Zou het niet veel mooier zijn als het een foto is van iemand die het Wapen van Haarlem daadwèrkelijk op zijn lichaam heeft laten tatoeëren? Dan heb je toch iets héél unieks op de achterkant van het magazine? Ik ga wel even iets regelen via social media”.  ‘Een man een man, een woord een woord’ en al snel heeft Jessie iemand gevonden die het Wapen van Haarlem maar al te graag de rest van zijn leven, in de vorm van een tatoeage met zich meedraagt. De persoon in kwestie heeft de tatoeage onlangs door tattoo-artiest Boyd laten plaatsen op zijn been en loopt daar gegarandeerd supertrots mee rond in Haarlem. Of hij aan elke Haarlemmer ‘zijn’ Wapen van Haarlem kan laten zien, is vooralsnog de vraag. Daarom vindt u vast een voorproefje op de achterkant van deze uitgave.       

Wilt u meer weten over de creatieve activiteiten van Boyd en Jessie, loop dan even binnen op Raamvest 29A in Haarlem. Tel.: 023-2014123 Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Jos de Jong

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

13 december 2018

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

Yarden

coolblue

Greenchoice

Aanbevolen artikelen