Typography

Foto: Onno van Middelkoop

Een donkere en herfstige middag is het als we op Spaarne 66 landen voor een interview met een bijzondere jongedame. De dame is kwestie is Yara Hannema, donkere krullen, goedlachs en vooral gedreven in haar ondernemingen, waar 2minutefilms er één van is.

“Eerst wist ik niet zo goed wat ik allemaal wilde. Ik was niet bepaald dol op school en best wel zoekende. Tot ik, soort van per ongeluk, eerst bij Seaport TV in IJmuiden en later bij Haarlem105, de regionale omroepen, terecht kwam. Opeens was ik aan het rondrennen met een camera en sprak ik allerlei mensen over zeer uiteenlopende zaken. Daar ging mijn vuurtje branden. Dat vond ik echt zo verschrikkelijk leuk!”
Het ijs was al gebroken voor we in gesprek gingen. Onder het genot van een frambozenlimonade van het huis, erg lekker trouwens, ontvouwt het gesprek zich vanzelf.
Yara is een spontane vrouw die weet wat ze wil, een nipte dertiger, een échte mug. Geboren en getogen. “Ik ken de stad op mijn duimpje. Ik woon in het centrum en mijn bedrijf zit in de Waarderpolder. Ik hou van Haarlem, maar aan de andere kant zou ik graag mijn scope verbreden. Met bijvoorbeeld het maken van een grote documentaire.”

Krachtige uitstraling bedrijven
Haar bedrijf, Yara In Media, noemt zij een ‘Haarlems Filmbureau’, dat zij oprichtte in 2008. “Ik maak films voor en over bedrijven, waarbij ik de medewerkers en natuurlijk de eigenaar zelf laat vertellen wat ze doen en wat hen onderscheidt. Er is geen betere manier om duidelijk te maken wat een bedrijf doet en waarom ze doen wat ze doen. Het verhaal achter het bedrijf wordt zo snel duidelijk en toegankelijk en is ook meteen het visitekaartje. Binnen enkele weken is de film gemonteerd en lever ik die af bij het bedrijf. Die wordt dan bijna altijd op de website gezet en is ook goed inzetbaar op de diverse Social Media. Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan een film voor Milieudefensie.”

 

Passie en gedrevenheid
Naast de gesproken films maakt Yara ook informatieve films en soms ook animaties. “Maar ook korte en langere documentaires. Ik vertel graag de verhalen van mensen en dingen. Alles is een verhaal, een verhaal is iets wat je onthoudt. Ik wil verhalen laten zien, zodat mensen anders gaan denken of kijken naar de mensen om hen heen. Dat het je beweegt, raakt en inspireert."
Na het bekijken van een serie films op haar website begrijpen we wat Yara drijft. Prachtige verhalen van mensen die professioneel zijn gefilmd en strak gemonteerd. Je wordt het verhaal ingetrokken en gaat het je oprecht interesseren wat de mensen beweegt en motiveert. “Filmen en monteren is natuurlijk mijn vak, maar er is meer nodig om succesvol films te maken. Communicatie in de breedste zin des woords, inlevingsvermogen, verbeeldend vermogen en je moet mensen ook kunnen sturen. Voor 2018 hoop ik dat ik ergens in het buitenland een documentaire kan gaan maken. Bijvoorbeeld over de Arabische cultuur, iets wat nu heel actueel is in Europa. Ik wil niets liever dan mijn scope verder verbreden.” Als er iets is wat Yara goed lijkt te kunnen, dan is het wel het herkennen en erkennen van wat wel en niet oorspronkelijk is in mensen. Dat zie je ook terug in haar films; iedereen is authentiek en lijkt helemaal op zijn gemak. Daarmee onderscheidt de professional zich van alle anderen. En Yara is een professional bij uitstek.

2minutefilm
Als u Yara beter wilt leren kennen, en dat bevelen we van harte aan, zet dan een verse pot koffie, installeer uzelf comfortabel achter uw computer en kijk eerst eens naar een serie clips op de website www.2minutefilms.nl. Zo’n ‘2minutefilm’ is een persoonlijk verhaal van een ondernemer achter zijn of haar bedrijf, gevat in een twee minuten durende video. Die twee minuten zijn de gemiddelde spanningsboog van een kijker voor het bekijken van online content. “Het maken van zo’n video neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Dat realiseer je je niet als leek, maar we zijn vaak zeker een halve dag en soms wel een hele dag bezig om voldoende materiaal te schieten. Het uiteindelijke monteren van de video is vaak nog het meeste werk. Je wilt immers de passie, de bevlogenheid van iemand overbrengen. Dat is flink puzzelen en heel wat ‘darlings killen’.”

Op www.yarainmedia.nl staat een selectie van informatieve films, zo nu en dan een animatie en portretten van mensen uit een bedrijf. Ook staan alle contactgegevens op de websites. Veel kijkplezier!

Onno van Middelkoop

 

 

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

Yarden

coolblue

Greenchoice