Typography

Deel 2: De Toyboys
Als shop-in-shop vind je de Toyboys alweer ruim twee jaar op de eerste etage in het pand van Meneer Paprika. Het is dé plek voor collectors-items op het gebied van speelgoed en games, zowel vintage als nieuw. Denk bijvoorbeeld aan Star Wars, Marvel, Transformers of Pokémon, aan een cadeautje voor je neefje of nichtje van vijf, of voor je vader die verzamelaar en liefhebber is. Van Pieter leer ik in rap tempo bij over zijn liefde voor dit vak en de wereld die erachter schuil gaat.

Ik ben heel benieuwd naar het verhaal achter deze winkel, vertel!
Pieter: “Jaren geleden verdiende ik mijn brood als video-editor en leukte ik mijn eigen kantoor op met ‘pop culture’ figuren die ik bijvoorbeeld op een rommelmarkt vond; een ‘Ghostbusters’ of ‘Spider-man’ figuurtje. Ik spaarde zelf zo’n beetje alles wat met films te maken had, omdat ik het leuk vond daar mijn kantoor mee aan te kleden. Af en toe verkocht ik daar wel eens wat van, omdat iemand   dat graag wilde hebben. Zo bedacht ik dat daar handel in zat. Op een gegeven moment kwam de crisis, liepen de zaken steeds moeilijker en ontstond het idee om figuurtjes van mijn kantoor op grotere schaal te gaan verhandelen; eerst online, via onze internationale webshop en nu dus ook in onze eigen winkel.”

Jullie hebben hier in de winkel zoveel diversiteit, en dan ook nog online, hoe komen jullie aan alle spullen?
“De vintage spullen krijgen we vooral omdat mensen iets aanbieden; die hebben bijvoorbeeld een doos op zolder staan vol met actiefiguren. Wij kijken dan of het iets bijzonders of leuks is en kopen het dan op. Laatst kwam er een tandarts met dozen vol met Batmanfiguren. Dat was een verzamelaar en voor ons een gouden vondst. Op marktplaats vind je soms ook wel eens wat, maar daar zit vaak iedereen tegen elkaar op te bieden en daar doen we niet aan mee. Rommelmarkten doen we ook niet meer, omdat het vaak afgespeeld speelgoed is. Het nieuwe speelgoed is voornamelijk Amerikaanse import. Het leuke van de mix tussen tweedehands en nieuw is, dat je soms het verschil niet ziet als het tweedehands nog in de verpakking zit.”

Wat is voor jullie de meerwaarde van de winkel, naast de online webshop?
“Dat is het directe klantencontact. We zijn gespecialiseerd in dat wat we verkopen. Als klanten op zoek zijn naar dat ene figuurtje, dan weten wij welk figuurtje ze bedoelen en kunnen we op persoonlijk niveau helpen. Veel mensen waarderen dat. Ook vinden we dat het speelgoed zowel te voelen als te zien moet zijn, zodat iemand met zijn zoontje of dochtertje hier kan komen en een stukje beleving meekrijgt. Dat lukt online niet, als je van achter de pc een aankoop doet.
Het is hartstikke gezellig om de winkel in dit pand te hebben. Wel merken we dat het moeilijk is om mensen naar de eerste etage te krijgen. Daarom is de etalage voor ons heel belangrijk; mensen zien iets zien waar ze meer van willen weten en komen daardoor naar boven. Maar de echte gouden formule om mensen naar boven te krijgen, heb ik helaas nog niet gevonden.”

Ik raak zelf door jouw enthousiasme al bijna in de ban van Transformers en Star Wars!
“We zien hier zoveel verschillende soort klanten. Verzamelaars, kinderen, fans, mensen die het leuk vinden om naar oud speelgoed te kijken vanwege de nostalgische waarde, waardoor je bijna een soort museum wordt. Maar hier lopen ook kleuters die Spider-man te gek vinden en op zaterdag staan hier vaste klanten met elkaar te praten over films, popculture, speelgoedfiguren etc. Daartussendoor lopen kinderen met grote ogen van enthousiasme rond, omdat ze hier hun favoriete figuur zien. Die beleving, dat is te gek om te zien. Echt, je moet maar eens langskomen op zaterdag.”

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

Yarden

coolblue

Greenchoice