Typography

Foto's Onno van Middelkoop

023 Haarlem Economie - Of je nu een echte ‘mug’ bent of inteelt, wanneer je in Haarlem woont kan het niet anders of je weet dat je voor feestartikelen bij ‘Jan Monnikendam’ moet zijn, Vijfhoek, randje centrum. Al bijna 120 jaar runt de familie Monnikendam hier een winkel waar je je ook als volwassene spontaan weer even kind voelt.

Langs de etalages word je direct de wereld van de fantasie ingetrokken. Eenmaal binnen, even hard duwen tegen de authentieke deur, is het een kleurrijk festijn en kom je ogen tekort; van pakken en kostuums tot kunstmuizen en spinnen, elke vierkante meter is rijkelijk gevuld en versierd. Een gesprek met André van der Weiden en Janneke Groskamp, ondernemers en partners, over de winkel waar ze het elke dag naar hun zin hebben.

Een winkel vol feestartikelen, ik kijk mijn ogen uit!

Janneke: “We zaten volop in het thema Halloween, dat was te zien in de winkel. Vervolgens is het Sint, Kerst en het vuurwerk. Ik werk altijd stappen vooruit en bedenk welke ruimte ik nodig heb. Vroeger was de carnavaltijd het drukst, maar dit is verschoven naar Halloween. Zelf vind ik dit ook het leukste thema; de enge kostuums, de schmink, de vele klanten en het feit dat de hele winkel hierin wordt ondergedompeld. Maar het festivalseizoen trekt ook weer aan; mensen willen schmink en glitters, verkleedkleding en daarvoor komen ze dus bij ons.”

Is het ook een feest om elke dag tussen deze artikelen te staan?

André: “Iedereen die hier komt is vrolijk en heeft zin in het feestje wat er aan komt. Het is een leuk moment voor de klant om langs te komen en te zoeken naar spullen om het feestje op te leuken en aan te kleden. Ik word zelf ook altijd heel vrolijk van alles wat we verkopen. De winkel was voor mij als klein jongetje al een feestje, ik kwam er dan ook vaak en graag met mijn ouders. De geschiedenis die de winkel heeft, is nog elke dag bijzonder.”

Samen een winkel runnen, hoe is dat?

Janneke: “Eigenlijk alleen maar leuk! We vullen elkaar goed aan en hebben beiden onze eigen taken in de winkel en alles wat daarbij komt kijken.” André: “Ik ben vooral achter de schermen bezig en richt me op de landelijke website en online verkoop. Over enkele maanden gaat onze nieuwe site de lucht in; dat is heel veel werk geweest, we verkopen namelijk ook zo ontzettend veel artikelen. Maar het wordt prachtig! Janneke houdt zich bezig met de etalages, de creativiteit en de inkoop. Zij is ook het meest in de winkel te vinden.”

Janneke: “Omdat we overdag de winkel samen doen, is het ook geen punt als een van ons ’s avonds weg gaat. Zo besteed ik in mijn vrije tijd heel wat uren aan toneel, maar dit zou ik waarschijnlijk minder intensief doen als we elkaar overdag niet zouden zien.” 

Lukt het jullie om vrije tijd samen te hebben?

André: “Gelukkig hebben we twee fijne parttimers in dienst. Maar ook mijn schoonvader vindt het hartstikke leuk om de winkel te draaien wanneer wij in augustus weg zijn. Hij helpt graag mee en is meestal ook een dag in de week in de winkel te vinden. Op zondag zijn we dicht. Over het algemeen zitten de feestjes er dan ook op, dat scheelt! Dus vrije tijd samen hebben we goed geregeld. We wonen tevens boven de winkel, dus de rust op zondag is fijn.”

Janneke, jij bent alweer de 4e generatie van jouw familie die de winkel runt.
Was dit altijd al een gegeven?

Janneke: “Ik had het plan om iets in de reclamewereld te gaan doen en heb een studie gedaan in deze richting. Na enkele jaren in de reclamewereld moest ik plaatsmaken vanwege een recessie en bedacht toen dat ik het wereldje eigenlijk maar vluchtig vond. Mijn vader stelde voor te onderzoeken of de winkel iets voor mij zou zijn. Om dit te ontdekken heb ik vijf jaar als bedrijfsleider gewerkt bij Intertoys in de Grote Houtstraat. Daarna was ik klaar voor de winkel en heb ik dit nog negen jaar samen met mijn vader gedaan. Vier jaar terug is André erbij gekomen, op voorstel van mijn vader die het tijd vond om te stoppen. André had zelf ook veel ervaring in de detailhandel en hier komt voor ons echt alles samen. Zelfs mijn opleiding komt goed van pas in de aankleding van de etalages en de presentatie van de winkel.”

Al zolang een succesvolle feestwinkel.
Leg eens uit hoe jullie dit doen.

Janneke: “Ik denk dat er ‘onder ons als verkopers’ een bepaald enthousiasme hangt, een bepaalde sfeer. Elke klant die binnenkomt wordt gezien en geholpen waar nodig. André: “Bij ons is er ook altijd voldoende voorraad, wij hoeven nooit nee te verkopen. Wij bieden een bepaalde zekerheid. En als het op is, zijn wij door onze goede contacten met vaste leveranciers, in staat om weer snel te leveren. Dit is altijd al zo geweest.”

Er is zoveel te krijgen, maar noem eens iets wat jullie zelf nu echt heel bijzonder vinden!

Andre: “IJsfontijnen! Dit is een vuurwerkje dat je in de taart doet. Nu hangt het bij de verjaardagspullen en zien mensen het. Een simpel maar heel feestelijk product. Een andere bijzonderheid zijn de ‘opposuits’, pakken voor heren met speciale printjes, ontworpen door twee Nederlandse jongens, die we verhuren en verkopen. Ontzettend populair!
Elk jaar hebben ze nieuwe printjes. Dit jaar ging die met vuurwerkpijlen het hardst. Het leuke van de winkel is, dat het volgend jaar weer andere artikelen kunnen zijn.”

Hoe zien jullie de komende vijf jaar?

André: “Ik verwacht dat, met de komst van de nieuwe website, de online verkoop gaat groeien. Daarnaast zijn we samen aan het bedenken wat we voor leuks kunnen doen met ballonnen en lucht. Helium, een restproduct van gaswinning, raakt namelijk op. In ziekenhuizen gebruiken ze ook helium, waardoor er vermoedelijk een verbod op particulier gebruik gaat komen. Ook merken we dat Netflix steeds meer invloed heeft op verkleedfeestjes. Zo is er best veel vraag naar kostuums uit de series ‘Peaky Blinders’ en ‘Game of Thrones’.”

Janneke: “En mensen die veertig worden geven ook vaak een feestje. De komende jaren worden dit dus veelal 80’s thema’s en ga zo maar door. Daar spelen wij haarfijn op in! Feestjes blijven er altijd, dus voor ons werk genoeg!”

Wendy Cremer

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

08 december 2019

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

Yarden

coolblue

Greenchoice

Aanbevolen artikelen