Typography

Het ambacht van het  kleermaken

023 Haarlem Economie/Made in 023 - Mug Yakup Keyfli is, terecht, trots op zijn bedrijf op de Herenweg 57 F in Heemstede. Geboren in de Maria geboortekliniek en getogen op de Wagenweg, een echte Haarlemmer. Zijn carrière gemaakt in de kleding. Zano, het merk dat hij voert, is een atelier, een stoffenhuis waar hij zo goed als alle bestaande stoffen kan inkopen.

“Ik kies uit de collectie het mooiste van het mooiste uit. Mijn klanten hebben niet allemaal kennis van stoffen, dat hoeft ook niet. Die zorg neem ik alvast uit handen.”

Yakup is een warme persoonlijkheid. Hij weegt zijn woorden zorgvuldig. “Het begint allemaal met een eerste gesprek. Ik stel de klant vragen over wat hij wenst, wat hij precies zoekt. Zo filter ik langzaam naar het product dat de klant zoekt. Ik ga voor de kwalitatieve stoffen, ik wil goede dingen leveren. Het afstemmen van welke stof de klant wenst en die bij hem past, is een belangrijk onderdeel van het proces. Wat wil je terugzien in je pak? Wil je een mooi pak of moet het iets speciaals worden? Ik hoor van veel klanten dat het een echte beleving is, het samenstellen van een maatpak. Voor hetzelfde geld dat je besteedt aan het kopen van een confectiepak, kun je al een maatpak bestellen. En dat maatpak is dan veel meer afgestemd op je persoonlijke wensen, met oog voor details, het zit gewoon beter en je straalt zelfvertrouwen uit.”

Bevlogen vertelt Yakup over zijn ambacht. Een ambacht dat toch alweer een tijd uit beeld is in de Nederlandse samenleving. Als het aan Yakup ligt, gaat dat beeld weer snel veranderen. Mijn laatste maatpak dateert van 1994, aangekocht in Florence. Inmiddels versleten, maar wel mijn all time favoriete pak.

“Ik bepaal helemaal niets, maar ik adviseer mijn klanten op alle facetten. Het is een misverstand dat een maatpak veel duurder is dan zijn confectiebroertjes. Het grote voordeel is dat het pak nu eenmaal vele malen beter zit en past. Dat weten de grote jongens ook wel, die verkopen dan weer een correctie, een verandering, aan je confectiepak. Maar dat is fundamenteel anders dan een pak dat letterlijk op je lijf wordt gesneden. Mijn kennis van stoffen is diepgaand. Hoe een stof is geweven, wat voor kwaliteiten een stof heeft, dat is heel belangrijk. Die kennis ontbreekt vaak bij de verkopers van confectie.

Niet dat dat erg is, maar ze kunnen daarom de klanten niet altijd het juiste advies geven. Sta je vaak bij een winkel na een half uur weer buiten, hier ben ik regelmatig twee à drie uur met een klant bezig. Dat is een groot verschil. Daarom werk ik ook op afspraak. Dat kan ook in de weekenden. Ik zit regelmatig op zaterdagen en zondagen hier in het atelier. Mensen werken door de week. Ook daar onderscheidt mijn bedrijf zich in. Ik zit op deze locatie omdat het rustig is en rust uitstraalt. Je bent hier niet een van de velen, maar gewoon belangrijk.”

Zijn de zakelijke en reguliere maatpakken de norm, Yakup heeft veel aanstaande bruidegoms als klant. “Laatst had ik vier mannen, de bruidegom en drie vrienden, om een pak voor de bruiloft te laten maken. Dat was echt enorm leuk, heel gezellig en de vrienden adviseerden de bruidegom maar al te graag. Het eindresultaat was dat de man in kwestie verbluft was door het resultaat. Hij zei ‘had ik dat maar eerder geweten, dan had ik er de afgelopen jaren mooier bij gelopen’. Als je klanten de tijd geeft om te aarden, om tot zichzelf te komen, op hun gemak te zijn, dan zijn ze eerlijk over wat ze exact willen. En als het eindresultaat dan ook echt alle moeite waard blijkt te zijn, dan zijn ze oprecht blij en tevreden. Daar streef ik naar. Dan komen ze later ook graag weer bij je terug.”

Naast de maatpakken kun je bij Yakup ook terecht voor jassen, overhemden, broeken, sokken en schoenen. ‘One stop shopping’ voor een geheel nieuwe outfit. Met advies op maat en een heerlijke, echte Italiaanse kop koffie en in een prachtig ingericht atelier, op een toplocatie in Haarlem.

 

Je praat mee over de afwerking, de details als welke knopen passen het best en welk garen is het mooist. Het is ook mogelijk om alleen een colbert of een jasje op maat te laten maken. De klant staat centraal.

“Aandacht voor de mens, de klant, is het allerbelangrijkste. Laatst kwam een inmiddels vaste klant weer op bezoek. Ik vroeg hem naar zijn ervaringen met zijn laatste aankoop. Hij zei: ‘Ik vond het een fantastische ervaring.’ En dan ben ik blij, want dan heb ik het goed gedaan. De klant heeft dan een extra cadeau gehad.”

Wat de prijzen betreft, gaat u schrikken.

Een basis maatpak heeft u al voor minder dan € 500,-. En basis betekent zeker niet dat het mindere kwaliteit is. De prijzen verschillen amper met die van de confectiewinkels. Maar dat maatpak zit als gegoten. Voor hetzelfde geld loopt u er verzorgder en blijer bij.

Er zijn twee soorten maatwerk: CMT (Custom Made Tailoring) en Bespoke. Het laatstgenoemde is het oorspronkelijke kleermakersvak, waarbij alles tot op de millimeter wordt ingemeten en er meerdere pasmomenten zijn. Dat proces duurt zes tot acht weken. Alles is dan ook 100% handwerk. “Mijn klanten die dat doen, verwennen zichzelf dan ook ultiem met zo’n pak.”

Het misverstand dat je er ‘gelikt’ uitziet in een maatpak is hardnekkig. Yakup: ”Mensen hebben een beroep of een functie. Een jurist of een CEO moet er niet uitzien als een makelaar. Ze moeten er natuurlijk goed verzorgd uitzien, maar ook met een zekere gepastheid naar hun functie of beroep. Dat is niet altijd makkelijk voor de mensen. Ik adviseer vaak eerder een bepaalde ingetogenheid met klasse, dan zo’n ‘gelikt’ pak. Laatst gaf ik enkele mensen, wat je noemt, een wardrobe-advies.  Wat heb je als startende carrièreman nodig in je kledingkast? Als basis zeg ik dan twee witte en twee blauwe overhemden, een donkerblauw en donkergrijs pak en een ruiten- of strepenpak. Dan heb je een goede basis, waarmee je ook onderling kunt combineren. Blauw colbert op grijze broek bijvoorbeeld.”

Yakup spreekt mensen nooit op hun kleding aan. “Dat vind ik lastig. Als mensen me vragen of ze er goed gekleed bij lopen, dan zal ik eerlijk antwoord geven. Maar ik zal nooit uit mezelf zeggen dat mensen zich beter kunnen kleden. Zeker niet en public.” Integriteit wordt dus geboden.

Ik ben om. Consuminderen en voor kwaliteit gaan. Naast goed voor het zelfvertrouwen en de verschijning, ook goed omdat het duurzaam is. Op de langere termijn ook goedkoper, omdat als je kleding draagt die echt naar je zin is, de behoefte om maar steeds iets nieuws te kopen afneemt. Een idee misschien om je werknemers eens iets anders dan een kerstpakket te geven? Advocatenkantoren, accountants, managementclubs, voetbalclubs, rotaryclubs of welke club dan ook: Pak die opmaat naar maatwerk.

Onno van Middelkoop
Tekst en foto’s

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

08 december 2019

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

Yarden

coolblue

Greenchoice

Aanbevolen artikelen