Typography

023 Haarlem Cultuur - Na internationale tournees brengt Barokopera Amsterdam King Arthur van Henry Purcell naar Nederland. Op 2 december gaat de opera in première waarna het gezelschap op 7 december de stadsschouwburg in Haarlem aan doet.

023 Haarlem Cultuur - Na internationale tournees brengt Barokopera Amsterdam King Arthur van Henry Purcell naar Nederland. Op 2 december gaat de opera in première waarna het gezelschap op 7 december de stadsschouwburg in Haarlem aan doet.

Ook volgt een uitgebreide tournee door het land. Regisseur Sybrand van der Werf en muzikaal leidster Frederique Chauvet kozen voor een moderne vorm van ‘episch’ of transparant theater wat een oor-en oogstrelende voorstelling oplevert. De heroïsche passages, de grappige Shakespeareaanse scènes maar vooral de liefde voeren de boventoon in deze hernieuwde versie van King Arthur.

de Jong Intra Vakanties - Volgende keer wéér

Speellijst

2 december 2017, 20.15: Koninklijke Schouwburg Den Haag (première)

7 december 2017, 20.15: Schouwburg Haarlem

13 januari 2018, 20.00: Schouwburg Hengelo

14 januari 2018, 16.30: Schouwburg Rotterdam

16 januari 2018, 20.15: Schouwburg Leiden

19 januari 2018, 20.00: Stadsschouwburg Utrecht

26 januari 2018: Parkstad Limburg Theater Heerlen

7 februari 2018, 20.00: Schouwburg Amstelveen

12 februari 2018, 20.15: De Kleine Komedie Amsterdam

18 februari 2018: Theater De Kom Nieuwegein

3 maart 2018, 14.30: Odeon Zwolle

15 april 2018, 15:00: Speelhuis Helmond

Purcell en het Nederlands Koningshuis

Henry Purcell was een componist afkomstig uit Groot Brittannië. In 1692 componeerde hij King Arthur ter ere van de Nederlandse stadhouder Willem III die later met Mary Stuart II in het huwelijk zou treden en eveneens de nieuwe koning van Engeland zou worden. Het libretto raakt de kern van de King Arthur-mythe en heeft brandend actuele thema’s als het verenigen van een verdeeld volk. Precies eenzelfde thema waar Willem III tegenaan liep.

Over Barokopera Amsterdam

Barokopera Amsterdam geeft vorm aan voorstellingen die voortkomen uit haar eigenzinnige visie op authentiek muziektheater. De producties richten zich op een breed theater- en muziek liefhebbend publiek. Binnen het 17e, 18e en 19e eeuwse muziektheater wordt oude muziek met eigentijds theater verenigd.