Typography

023 Economie Educatie - Elke regio kent een aantal bedrijven diewe als iconen kunnen beschouwen. Tata Steel hoort voor onze regio zeker in dat rijtje thuis. Maar wat niet iedereen weet is dat aan deze multinational een bloeiende bedrijfsschool gekoppeld is: de Tata Steel Academy. Deze bedrijfsschool bestaat inmiddels 75 jaar, een leeftijd die heel weinig bedrijfsscholen hebben gehaald. Waarom heeft Tata Steel al die jaren de bedrijfsschool opengehouden? Rolf Deen, manager learning, training & education: "Met een bedrijfsschool heb je een strategisch instrument in handen voor je personeelsplanning.

023 Economie Educatie - Elke regio kent een aantal bedrijven diewe als iconen kunnen beschouwen. Tata Steel hoort voor onze regio zeker in dat rijtje thuis. Maar wat niet iedereen weet is dat aan deze multinational een bloeiende bedrijfsschool gekoppeld is: de Tata Steel Academy. Deze bedrijfsschool bestaat inmiddels 75 jaar, een leeftijd die heel weinig bedrijfsscholen hebben gehaald. Waarom heeft Tata Steel al die jaren de bedrijfsschool opengehouden? Rolf Deen, manager learning, training & education: "Met een bedrijfsschool heb je een strategisch instrument in handen voor je personeelsplanning.

We kunnen op deze manier voorzien in onze behoefte aan voldoende goedopgeleide vakmensen. Bedrijven die gedwongen door kostenbesparing hun bedrijfsschool opdoekten, hebben daardoor weliswaar een snelle manier gevonden om hun balans beter op orde te krijgen, maar op de lange termijn verliezen ze wel hun vakmanschap. Dat je alleen aan Research & Development (Onderzoek en Ontwikkeling) zou kunnen doen zonder het echte werk in de buurt te hebben, is een laboratoriumachtige gedachte over de werkelijkheid. Je moet ook toegang hebben tot de uitvoering van wat je in theorie bedenkt. Dat is belangrijk voor de maakindustrie".

 

Een echt vak

Het is een gegeven dat veel jonge mensen met een VMBO-diploma of een overgangsbewijs van 3 naar 4-HAVO enige tijd nodig hebben om op stoom te komen. Daar is niets mis mee, maar juist dan biedt de maakindustrie uitgelezen kansen. Je kunt namelijk werken en leren tegelijk. Je kunt dus al geld verdienen en tegelijkertijd een vak leren. Een vak dat je altijd en overal kunt uitoefenen met volop ontplooiingskansen. Op een bedrijfsschool als de Tata Steel Academy 'verzuip' je niet. Het is er kleinschalig, persoonlijk, er heerst een unieke sfeer, je bent geen nummer, lesuitval komt bij hoge uitzondering voor. Ook heb je een hogere slagingskans dan op een normale school, 80 tot 85 procent slaagt voor het landelijk erkende diploma. Voor werktuigbouwkunde is het slagingspercentage zelf meer dan 90 procent.

 

Veranderingen

De behoefte van Tata Steel (en zijn voorlopers Hoogovens en Corus) aan vakspecialisten is in de loop van de 75 jaar veranderd. Konden in de vijftiger en zestiger jaren honderden tuinderszonen gemakkelijk herschoold worden om in de productie te komen werken, nu is er behoefte aan jonge mensen die kunnen werken in een sterk geautomatiseerde, hoogtechnologische omgeving. Naast  de bedrijfsschool is er ook een goed uitgerust trainingsbureau, waar zaken als persoonlijke effectiviteit, technische trainingen en vervoersopleidingen aangeboden worden. "Zo kunnen we jonge mensen interessante carrièrepaden met veel perspectief bieden. De ontwikkelkansen zijn heel belangrijk om lange loopbanen te kunnen garanderen. We zijn immers een zeer kennisintensief bedrijf", aldus Deen.

 

Het belang voor de regio

Tata Steel heeft van oudsher invloed op de gehele regio. Naast de ruim 8.500 mensen die op het terrein van Tata Steel werken, creëert de multinational een veelvoud aan indirecte werkgelegenheid. Tata Steel is verweven met de regio en de regio met het bedrijf. Die regio wordt geduid als 'de metropoolregio Amsterdam', waar de regio 023 een onderdeel van is. Het geheel is een goed voorbeeld van wat we nu een netwerkeconomie noemen. Een aspect waar Tata Steel altijd een grote rol in heeft gespeeld is het in stand houden van het technisch onderwijs in de regio. Deen: "Als gezichtsbepalend bedrijf nemen wij de verantwoordelijkheid om iets terug te geven aan de regio. Dit is ook duidelijk één van onze kernwaarden: je maakt gebruik van de werkkracht van de mensen in de regio, dan ben je ook verplicht om iets terug te geven.  Als je dan als bedrijf een goed uitgeruste bedrijfsschool hebt staan en je constateert tegelijkertijd dat het MKB in de regio moeite heeft om zijn mensen op te leiden, dan is het een teken van constructieve samenwerking om de school open te stellen voor andere bedrijven".

 

Jet-Net Junior Hub

We weten al lang hoe belangrijk het is, maar toch besteden we er graag aandacht aan: technologie in het basisonderwijs. Het is echt cruciaal om in de mindset van jonge kinderen ruimte te maken voor technologie. Kinderen moeten leren dat ze hun creativiteit kunnen ontplooien in de technologie. Deen: "Die mindset moet gevormd worden in de periode van de basisschool, anders heb je de helft van het pleit verloren. Daarna wordt het puberbrein bestookt door zoveel concurrenten. Veel mensen denken dat creativiteit alleen met vakken als handvaardigheid, tekenen en muziek te maken heeft.  Het is doorslaggevend als kinderen snappen dat creativiteit ook bij technologie hoort. De kinderen moeten succeservaringen op dit gebied opdoen in de basisschoolperiode. Hoe mooi is het om de helft van de bevolking in jouw technologische uitvinding te zien rondrijden of te zien gebruiken. Daarom laat ik  de jonge mensen als ze op de Tata Steel Academy binnenkomen, vaak een stel batterijen zien. Onmisbaar in ons dagelijks leven en 'die kunnen jullie hier straks zelf helpen maken', zeg ik dan. De buitenkant van een batterij - het staal - moet aan zeer hoge kwaliteitseisen voldoen. Het is mooi om in dat proces je creativiteit kwijt te kunnen en het gevoel te hebben echt een bijdrage te leveren aan een betere samenleving. Want vergeet niet: staal is een volledig recyclebaar product dat bij wijze van spreken eeuwig mee kan. Omdat steeds meer jonge mensen het milieu belangrijk vinden is in dat opzicht staal een zeer aansprekend product om kinderen te inspireren".  

Tata Steel is wat Jet-Net Junior betreft uitventpunt voor de regio Noord-Holland. Dit betekent dat alle basisscholen uit de regio naar Tata Steel kunnen komen. Wij helpen basisscholen door te laten zien hoe je technologieonderwijs kunt aanpakken. Daar is een kenniscentrum voor nodig; die rol kan de Jet-Net Junior Hub bij Tata Steel vervullen. Deen: "De impuls die je geeft moet krachtig en sterk zijn. Wij halen de basisschoolleerlingen hier zelf heen, evenals hun leerkrachten, bestuurders en de ouders. Ze doen allemaal mee in het techniektraject. De methode van Jet-Net en Tata Steel is zelf ontdekkend, innovatief, ontwerpend, ondernemend leren. Dat recept kunnen de scholen overnemen om het zelf verder uit te werken".

En zo is de cirkel weer rond; begin vroeg bij de jongsten, inspireer de adolescent en overtuig ook de ouders dat de maakindustrie rijke carrièreperspectieven biedt.

 

Kijk ook eens op de volgende websites:

www.tatasteel.nl

www.tatasteeljobs.nl

www.jet-net.nl/jet-net-junior

 

Sijmen van Wijk