Typography

023 Haarlem Uitgaan -  De boodschap dat er ‘geen plaats meer is in de organisatie’ was al wel voorbij gekomen. Dat dat toch als een verrassing kwam, geprojecteerd op een scherm tijdens een personeelsbijeenkomst waar iedereen het al bleek te weten voor de officiële aankondiging, behoeft geen verder betoog.

De niet nader te noemen organisatie wilde de beslissing later weer terug draaien. “Maar zoals je zult begrijpen, hadden wij daar weinig vertrouwen meer in. Jan en ik keken elkaar aan en we wisten het eigenlijk al; we gingen voor een gezamenlijke onderneming.”

Van schuur op scheepswerf tot restaurant
Nico Coster en Jan van den Hurk zijn de eigenaren van het mooist gelegen restaurant in Haarlem, gelegen op de voormalige scheepswerf naast de herbouwde molen de Adriaan. Restaurant Zuidam is gevestigd in de schuur van de scheepswerf Zuidam, zoals die oorspronkelijk was ontworpen. De bestaande stenen loods die door Zuidam was gebouwd, is later weer door de gemeente afgebroken en de huidige schuur werd in de jaren ’90 herbouwd. Ook de molen werd herbouwd en exact zeventig jaar na de brand heropend op 23 april 2002.
“De gemeente Haarlem was eigenaar van de schuur, die te koop kwam te staan. Voormalig collega van ons, Cees Noordermeer, was al sinds 2004 bezig om de scheepswerf Zuidam aan te kopen. Jan en ik besloten in 2009 om partners te worden van Cees en in te stappen. Maar toen waren we er nog niet…. De horecavergunning moest nog worden verleend. Dat lukte gelukkig. Zonder Cees Noordermeer was het misschien allemaal niet gelukt. Daar zijn we hem nog steeds erkentelijk voor,” vertelt Coster aan een stuk door.

Drie maanden beulen, gekkenwerk
“We kregen de sleutel op 18 december 2009, wat het startsein was voor een intensieve verbouwing van de schuur. Drie maanden lang hebben we staan beulen en met hulp van Arthur Brasser lukte het in drie maanden. En ik moet zeggen dat Nuon en Liander ons ook erg goed hebben geholpen. Sinds maart 2010 is restaurant Zuidam een feit.”

Coster had geen ervaring in de horeca en ging tijdens de verbouwing stage lopen bij Metzo op de vrijdagavonden om tenminste een beetje ervaring op te doen. De schuur werd ingrijpend verbouwd; van een holle ruimte met wat raampjes en straatstenen op de grond tot de mooie, sfeervolle ruimte die het vandaag de dag nog steeds is. Er werd een verdieping in gebouwd, een keuken, ramen werden aangebracht en een inrichting min of meer in oud Hollandse stijl. Het terras aan het water en de zitbankjes om Zuidam heen geven het geheel een buitenlands aandoende sfeer, terwijl het zicht op de molen het juist weer super Hollands maakt. Het resultaat is een unieke beleving aan de oever van het Spaarne. “Achteraf was het gekkenwerk, maar we hebben het wel gedaan. We hebben, wat we konden doen, ook allemaal zelf gedaan”, vult Van den Hurk aan.

 


“En sinds Zuidam open ging, bleef het hard werken, maar dan wel aan een doel waar we in geloofden, onze eigen onderneming. Tot op de dag van vandaag hebben we geen seconde spijt gehad.” De mannen werken ook samen met Jeroen Hagen, eigenaar van Canaltours Haarlem. “Jeroen komt dagelijks aanleggen met zijn passagiers om even te genieten van de omgeving of van een kop koffie of een lunch. Zo help je elkaar een handje zonder meteen facturen over en weer te sturen.”


Nico Coster en Jan van den Hurk

Blik naar de toekomst - nooit stil staan
Dat de ondernemersgeest onbedwingbaar aanwezig was, bleek uit het feit dat de mannen zich twee jaar later gingen oriënteren op een tweede onderneming. “In den beginne, nog voor Zuidam,  hadden we eerst een strandpaviljoen in Zandvoort op het oog,” vervolgt Coster. “Er stond wel wat te koop, maar men wilde daar een absurd hoge prijs voor. Dus dat hebben we maar laten varen. Zo is uiteindelijk eerst Zuidam aangekocht. Maar dat oorspronkelijke idee van een strandpaviljoen liet ons niet los.”

Jan komt met een anekdote over de samenwerking. “Ik was in het begin de meer behoudende van ons tweeën. Nico wilde meer en zag overal kansen. Ten tijde van de overname van Rapa Nui zei Nico, ‘als we dit nu niet doen, doen we het misschien nooit meer.’ Dat waren de woorden die mij overtuigden. Maar later, toen we serieus met het strand aan de slag gingen, kwam er na een tijdje een serieuze kans voorbij. Toen zag Nico opeens meer beren op de weg dan ik, had hij bezwaren en dacht ‘zullen we dat nou wel doen’? Waarmee ik wil zeggen, dat we eigenlijk dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. Opeens was Nico voorzichtiger dan ik! Ik heb hem uiteindelijk weten te overtuigen. Als ondernemer moet je nu eenmaal risico’s nemen als je iets moois wilt bereiken.”

Onno van Middelkoop Tekst & foto's

  • Zwarte Cross 2018: onvergetelijk!

    Cultuur Uitgaan Media Jul 17, 2018 | 08:45 am

    Zwarte Cross 2018: onvergetelijk! Published in: Cultuur & UitgaanNL Magazine Uitgaan - 220.000 bezoekers hebben geleefd vóór de dood bij volledig uitverkochte 22ste editie"Deze 22ste editie van de Zwarte Cross gaat de boeken in als onvergetelijk, legendarisch en gewoon onmundig prachtig!", aldus een zichtbaar[…]

    Read more...
  • 17e DrumDrieDaagse

    Cultuur Uitgaan Media Jul 17, 2018 | 08:23 am

    17e DrumDrieDaagse Published in: Cultuur & UitgaanDe 17e DrumDrieDaagse in Den Haag gaat vrijdag 17 augustus van start NL Magazine Uitgaan - Drie dagen lang les van Cesar Zuiderwijk, Gary Husband (John McLaughlin), Jordi Geuens & Erik Rademakers (ritmesectie Selah Sue), Koen[…]

    Read more...
  • Nieuwe interieurtrend - De plant als blikvanger

    Cultuur Uitgaan Media Jul 4, 2018 | 11:37 am

    Nieuwe interieurtrend - De plant als blikvanger Published in: Society & Entertainment/Media& Lifestyle/ModeNL Magazine Lifestyle Wonen - Onlangs benaderde NL Magazine mij met de vraag of ik een artikel wilde schrijven over interieurtrends of wellicht tuintrends. Aangezien ik dagelijks met het ontwerpen van interieurs bezig ben, reageerde[…]

    Read more...