023 Hè, hè, éindelijk, de gemeenten Heemstede, Haarlem, Zandvoort en Bloemendaal willen meer samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer. Een betere samenwerking moet er bijvoorbeeld toe leiden dat het autogebruik wordt beperkt op bijvoorbeeld de N201 die dwars door Heemstede loopt.
Een goede samenwerking leidt ook tot betere mogelijkheden voor hoogwaardig en toekomstbestendig openbaar vervoer. De gemeentes hebben op 18 oktober 2023 de belangrijkste gezamenlijke prioriteiten vastgelegd op het gebied van bereikbaarheid.
Wegen en verkeer houden niet op bij de gemeentegrenzen. De forse toename van woningbouw in met name Haarlem en Haarlemmermeer veroorzaakt een toename van verkeersstromen, onder andere op de Heemsteedse Dreef. Het aantal weggebruikers hier is al hoog. In de toekomst wordt dit zonder maatregelen alleen maar hoger. Regionale afstemming is daarom noodzakelijk. Het gezamenlijk stimuleren van Hoogwaardig Openbaar Vervoer en doorfietsroutes is een andere belangrijke maatregel.
Verbeteren doorfietsroutes
De huidige fietsverbindingen tussen Haarlemmermeer en Zuid-Kennemerland schieten tekort. De inzet is gericht op het zo snel mogelijk realiseren van de belangrijkste regionale doorfietsroutes, waaronder doorfietsroute F201 (Aalsmeer, Schiphol, Hoofddorp, Heemstede, Zandvoort) en de F205 (Velsen, Haarlem, Haarlemmermeer). Deze routes zijn van belang als alternatief voor het autogebruik door forensen. Daarnaast vormen ze ook belangrijke schakels voor recreatief verkeer naar de kust en onze buitengebieden.
Verkeer naar de hoofdwegen
Een goede en veilige doorstroming van de auto langs de randen van de verschillende gemeenten is van belang. Er wordt onderzocht welke maatregelen voor de route via de N201 (Zandvoort-Heemstede-Cruquius-Hoofddorp-A4) op korte termijn mogelijk zijn om de doorstroming, leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Tevens wordt bekeken of op de langere termijn het verkeer (gedeeltelijk) buiten de woonkernen van Heemstede omgeleid kan worden.
Samenwerking voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Het huidig stelsel aan buslijnen kan volgens het “Regionaal Openbaar Vervoer Toekomstbeeld 2040” de groei in de toekomst niet meer verwerken. Verbetering van het openbaar vervoer in onze regio is nodig om tot een toekomstbestendig openbaar vervoersysteem te komen. Op dit moment is het aandeel van de auto, tussen Zuid-Kennemerland en de werkgelegenheid gebieden rond Schiphol en Amsterdam-Zuid, te hoog. Dit leidt tot filevorming, onder andere op de N201 in Heemstede.
Momenteel wordt een hoogwaardig openbaar vervoersysteem ontwikkeld van Haarlem naar Amsterdam met uitwaaiende lijnen naar de regio Zuid Kennemerland, waaronder Heemstede. Het R-Net Metrobus (Bus Rapid Transit) concept maakt onderdeel uit van dit hoogwaardig openbaar vervoersysteem. Ook het doortrekken van de Noord/Zuidlijn Amsterdam naar Hoofddorp in de toekomst, wordt gezien als een kansrijke maatregel. Daarnaast wordt nu al intensief ingezet op verbetering van het bestaande busnet. Dit gebeurt onder andere door de realisatie van het regionale openbaar vervoer knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid. Heemstede zet in op een directe verbinding tussen dit knooppunt en het station Heemstede-Aerdenhout.
Veilig, bereikbaar, leefbaar
Wethouder Eveline Stam ziet de voordelen om gezamenlijk op te trekken met de vier gemeenten. Samen kunnen we belangrijke vraagstukken op de agenda van het Rijk krijgen. Naast fietsroutes en OV verbindingen zorgen we dat de regio en daarmee Heemstede veilig, bereikbaar en leefbaar blijft.