Typography

023 Economie Uitgaan - Winkelen…verguisd of veredeld, een lust of een last? Hoe het ook zij, shoppen staat bij ons Nederlanders absoluut in de top 3 van vrijetijdsbesteding. Winkelen in een winkelcentrum, shoppen in een bijzonder stadshart, mooie winkelstraat of winkelen vanuit je luie stoel. In regio 023 is dat niet anders en zijn er zeker de nodige plekken die een shopbezoek waard zijn.

023 Economie Uitgaan - Winkelen…verguisd of veredeld, een lust of een last? Hoe het ook zij, shoppen staat bij ons Nederlanders absoluut in de top 3 van vrijetijdsbesteding. Winkelen in een winkelcentrum, shoppen in een bijzonder stadshart, mooie winkelstraat of winkelen vanuit je luie stoel. In regio 023 is dat niet anders en zijn er zeker de nodige plekken die een shopbezoek waard zijn.

 

Het is wat makkelijk om te beginnen met Haarlem. Maar toch… Al meerdere jaren op een rij is Haarlem dé winkelstad van Nederland. Niet te verslaan. Voor shopaholics een waar paradijs met een zeer gevarieerd winkelaanbod. Verrassende boetiekjes, grote winkelketens en speciaalzaken wisselen elkaar hier af. De prachtige monumentale binnenstad ademt de sfeer van de Gouden Eeuw. De Haarlemse ‘Gouden straatjes’ verslaan de ‘Negen straatjes’ van grote broer Amsterdam, wanneer het gaat om the ‘place to be’ voor exclusief shopping! In Haarlem barst het dit jaar van de nieuwe hotspots en met name de conceptstores; werkplek, shop en lunchroom ineen, zijn helemaal trending. Ook is Haarlem een toonbeeld voor voorstanders van de zogenaamde 24-uurseconomie, want het centrum is elke dag geopend. Wat wil een mens nog meer?

Simpel. Ten alle tijden shoppen, comfortabel winkelen tijdens bar en boos weer, shoppen met een dak boven je hoofd. Wie herinnert zich niet winkelcentrum Schalkwijk, ook wel ‘Schalkstad’ genoemd. Het concept waar het ‘comfortabel shoppen’ allemaal begon voor regio 023. Menigeen denkt met een vleugje sentiment aan dit winkelcentrum met zijn gladde plavuizen, hangbankjes en fris melodietje op de achtergrond. Hier begon het overdekt winkelen. Zien en gezien worden. Verdwalen in de lange gangen. In Winkelcentrum Schalkwijk mag weer wat frisse lucht geblazen worden, maar is nog steeds niet te missen met tussen de 85.000 en 95.000 bezoekers per week.

Dan toch maar naar overdekt Hoofddorp. Winkelcentrum Vier Meren met meer dan 50 winkels, in 2005 gebouwd, is niet meer weg te denken uit Hoofddorp. Waar je ooit alleen heen en weer de Kruisstraat af kon, heb je nu aan een dag niet genoeg. Wat is het geheim? Gemak dient de mens. Als je het goed doet in Hoofddorp, zie je de hele dag geen sprankje blauwe lucht. Vanuit de ruime en nabije parkeergarages hop je zo het shoppingcenter binnen. Grote winkelketens zoals H&M, Sting en Zara hebben hier allemaal 1 of 2 stores. En dan valt er ook niet te spotten met het concept Primark. Bij de opening van deze modeketen waren er dranghekken nodig om het winkelende publiek in bedwang te houden. Ja, Hoofddorp heeft het begrepen en groeit gestaag door.

 

Sabine van Kampen