Column Jos de Jong - Onlangs las ik in de Heemsteder een artikel van Eric van Westerloo over Radio De Branding, de Heemsteedse lokale omroep, getiteld “ Overleeft Radio de Branding?” Met verbazing las ik dat er sinds begin 2009 geen reguliere en/of directe uitzendingen meer zijn en dat de muziek hoofdzakelijk ‘uit een computer komt’.
Column Jos de Jong - Onlangs las ik in de Heemsteder een artikel van Eric van Westerloo over Radio De Branding, de Heemsteedse lokale omroep, getiteld “ Overleeft Radio de Branding?” Met verbazing las ik dat er sinds begin 2009 geen reguliere en/of directe uitzendingen meer zijn en dat de muziek hoofdzakelijk ‘uit een computer komt’.
Na alles wat geschreven is in dit artikel, ben ik eens wat gaan spitten en kwam tot opzienbarende conclusie waardoor het eigenlijk helemaal niet zo vreemd is dat radio De Branding niet meer is wat het ooit is geweest. Zo ontdekte ik dat lokale omroepen aan een zogeheten ICE-norm (informatie, cultuur en educatie) moeten voldoen. De ICE-norm betreft de samenstelling van programma’s waarbij uitzendingen over gemeente, sport, cultuur en actualiteiten op ongeveer 50/50-basis worden verdeeld met muziek. Ook moet een PBO (Programma Beleids Orgaan), samengesteld uit maatschappelijke en culturele organisaties in onze gemeente, minimaal één keer per jaar vergaderen. Een lokale omroep die hier namelijk niet aan voldoet, verliest immers de zendvergunning.
Sinds 2009 is van dit alles bij radio De Branding nauwelijks meer enige sprake. Navraag leert dat radio De Branding sinds het vertrek in 2008/2009 van een aantal zeer bekwame medewerkers, over vrijwel geen programmamakers meer beschikt. Verder is het radiostation gevestigd in Haarlem en niet meer in Heemstede. Verder ontdekte ik dat een aanvraag voor verlenging van de vergunning ‘even was vergeten’ terwijl de subsidie voor 2011 reeds door de gemeente Heemstede is verstrekt. Hoe kan dat nou!! Alvorens zo’n subsidie daadwerkelijk te verstrekken, had de gemeente op zijn minst toch de notulen van de programmaraad kunnen opvragen! Het is toch pas op de plaats (of dat zou het moeten zijn) dat de gemeente, vooruitlopend op het verschaffen van een subsidie (lees gemeenschapsgeld) eerst uitvoerig onderzoekt of een door hen deels gesubsidieerde omroep aan de ICE normen voldoet? Of is zoiets niet aan de orde als er gemeenschapsgelden ter beschikking worden gesteld c.q. worden gebruikt voor activiteiten die van belang zijn voor de lokale bevolking!
Vele jaren achtereen heb ik met plezier de gevarieerde programma’s gevolgd van radio De Branding.
Momenteel is dat slechts zeer incidenteel of eigenlijk bijna niet. De programma’s zoals zij werden samengesteld en gepresenteerd waren immers de moeite waard om de radio voor aan te zetten. Ik vraag me af of dit ooit zal terugkeren, zeker nu omdat de verlengingsaanvraag is vergeten en gekwalificeerde vrijwilligers er de brui aan hebben gegeven. Dat kan toch eigenlijk niet; het is toch hartstikke zonde als op deze manier een einde komt aan deze lokale omroep. Als het bestuur niet bij machte is om de continuïteit te waarborgen met inachtneming van de regels die gelden voor uitzending, dan kun je maar het beste stoppen met uitzenden. Maar waarom pakt de gemeente Heemstede dit initiatief dan niet zelf op of treedt op als intermediair om alsnog de zaken in goede banen te leiden. Dat betekent immers lijfsbehoud voor dit zeer gewaardeerde ether-fenomeen. De gemeente verschaft toch immers ook de subsidie! Geef de Heemsteedse bevolking radio De Branding terug zoals het was met interessante programma’s en goede muziek.
Uiteraard heb ik de oud voorzitter en programmamaker van radio De Branding om een reactie
gevraagd, maar hij wilde niet inhoudelijk reageren. Wel zei hij het te betreuren dat de omroep op deze manier waarschijnlijk haar vergunning verliest.