Typography

023  Economie - Winkeliers in de omgeving Haarlem verkeren, net zoals winkeliers elders in het land, in zwaar weer. Grote winkelketens als V&D, drogist DA en schoenengigant Macintosh zijn failliet verklaard en een aantal andere winkelketens hebben uitstel van betaling aangevraagd. Bovendien staan er in Nederland ongeveer 16.000 winkelpanden leeg.

Dat zie je terug in het Haarlemse straatbeeld: in Haarlem-Schalkwijk, een winkelcentrum dat ooit hoogtij vierde, staat op dit moment bijvoorbeeld 9,4% van de panden leeg. Het consumentenvertrouwen is door de negatieve ontwikkelingen flink gedaald, en ook het vertrouwen van de winkelier zelf lijkt geschaad te zijn. Wat kunnen we leren van de recente faillissementen? En hoe kunnen winkeliers ervoor zorgen dat zij niet de volgende gedupeerde zijn?

De groei van online winkels wordt gezien als één van de belangrijkste oorzaken voor de recente faillissementen. En misschien wel terecht: sinds 2007 is het aantal online winkels in ons land maar liefst verzesvoudigd. Waar in 2007 nog +/- 5000 webwinkels geregistreerd waren, zijn er dat nu ongeveer 30.000. Bovendien groeit de omzet van webwinkels alsmaar: in de eerste 11 maanden van 2015 is er 17% meer omzet gedraaid ten opzichte van diezelfde periode in 2014. Daar staat tegenover dat het aantal fysieke winkels juist alleen maar daalt en minder omzet draait. Een stormachtige ontwikkeling, aldus het CBS.

Nog opvallender dan de groei van online winkels, is de ontwikkeling die zogenaamde multichannel bedrijven doormaken. Dit zijn bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als een webwinkel. Hun omzet steeg met bijna 25 procent ten opzichte van de eerste 11 maanden in 2014. Het advies aan winkeliers luidt dan ook: investeer in een webwinkel en zorg ervoor dat de beleving, prijzen en informatie van beide winkels op elkaar zijn afgestemd. Zet ook diverse marketingtools in om de verschillende kanalen naadloos in elkaar te laten overgaan. Denk hierbij aan een social media workflow management tool als Sprout Social of e-mailmarketing software als Newsletter2Go.

Economie & Duurzaamheid

Geen feed gevonden

coolblue

Greenchoice

Yarden