Typography

Foto Steven Worster

023 Haarlem Economie - In 2007 werd in Berlijn brillen- en contactlenzenwinkel Mister Spex opgericht. Destijds lag de focus van de onderneming nog volledig op de online verkoop, maar inmiddels heeft Mister-Spex ook offline zijn services uitgebreid; het bedrijf is partnerschappen aangegaan met lokale opticiens. Ook opticiens in de regio Haarlem kunnen zich bij het partnerprogramma aansluiten.

Hoe werkt het partnerprogramma?

Wanneer een lokale opticien deelneemt aan het Mister Spex partnerprogramma, kunnen klanten van Mister Spex hier terecht voor bijvoorbeeld een oogtest of een brillenmeting. Deze klanten profiteren van de lage prijzen die Mister Spex biedt, maar beschikken tegelijkertijd over persoonlijke service. Behalve voor de consument, heeft het partnerprogramma ook voordelen voor de partneropticien. Eén van die voordelen is dat de opticien via Mister Spex nieuwe klanten verwerft. Volgens branche-expert Michael Müller is er zelfs sprake van een geheel nieuwe doelgroep. Het grootste deel van de Mister Spex-klanten is tussen de 20 en 45 jaar oud. Waar deze jongere klanten voorheen vooral bij de grotere ketens kochten, weten ze nu de lokale opticien weer te vinden. Nog een voordeel voor de partneropticien is dat deze profiteert van aantrekkelijke provisies.

Uitbreiding van het netwerk

Het partnerprogramma van Mister Spex is in 2011 van start gegaan in Duitsland. De afgelopen jaren is niet alleen het aantal Duitse partneropticiens gegroeid, maar hebben zich ook opticiens uit andere landen bij het Mister Spex-netwerk aangesloten: in juni 2014 werd Oostenrijk aan het partnerprogramma toegevoegd, in oktober 2015 Zwitserland, en Nederland volgde in mei 2016. Overigens was in ons land bijna een jaar eerder de online winkel al geopend. Hoewel in de regio Amsterdam al verschillende opticiens bij Mister Spex zijn aangesloten, zijn er in Haarlem nog geen partneropticiens. Optiekzaken die geïnteresseerd zijn, kunnen altijd contact opnemen met Mister Spex. Het bedrijf streeft namelijk naar een verdere uitbreiding van het partnernetwerk. Bedrijfsleider Dirk Graber: "De constante kwantitatieve én kwalitatieve groei van ons partnerprogramma is een groot succes voor ons. Het vormt de kern van ons multi-channel concept. In de toekomst breiden we het Mister Spex netwerk nog verder uit. We willen niet alleen op online vlak de nummer één zijn, maar ook op retail vlak hét adres bij uitstek worden voor onze klanten."

Houd voor meer ondernemersnieuws onze pagina Economie en duurzaamheid in de gaten.

Beeldrechten: Flickr Eighty Six|Three Sixty Five Steven Worster CC BY 2.0 Bepaalde rechten voorbehouden

 

 

Economie & Duurzaamheid

Geen feed gevonden

coolblue

Greenchoice

Yarden