Gaming als toegangspoort
Foto´s door Jarno Hofman en Emense
023 Haarlem Economie - De combinatie van een historische stad met cultuur, winkels, horeca en bedrijven die onderdeel uitmaken van de 'nieuwe economie', klinkt als een wensdroom voor elke bestuurder.
In de binnenstad van Haarlem is dat realiteit; boven de Albert Heijn in de Grote Houtstraat bevindt zich de grootste media-, eSports- en evenementenorganisatie in de Benelux. Daar hebben we afgesproken met Niels Roodenburg, Managing Director van de eMense Group.
Als we binnen komen, worden we door Niels vriendelijk ontvangen, waarna we een rondleiding krijgen door de studio waar de redactie een berg werk verzet. De studio wordt momenteel verbouwd en gaat binnenkort ongetwijfeld een spannende ‘gamessfeer’ uitademen. We zijn zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Wat gelijk opvalt is de merchandise waardoor het kantoor 'Gaming' ademt. Een blikvanger is een grote pop, een personage uit een game die tijdens de inzamelingsactie voor Serious Request 2014 (Haarlem) is geveild, maar die door de eigenaar nog steeds niet is opgehaald. Tweede foto rechts een soort krijger.
Schaalvergroting
De laatste keer dat ik Niels sprak, heette zijn bedrijf nog Media Lizard dat inmiddels is opgegaan in het nieuwe bedrijf eMense. Media Lizard bestond uit o.a. IGN Benelux, Androidworld en AskMen. eMense Group, zoals het bedrijf nu voluit wordt genoemd, is naar eigen zeggen een full-service productiehuis voor media, events en eSports. Naast Media Lizard bestaat het nieuwe bedrijf uit Event- en eSportsorganisatie ESL-Benelux, evenementenorganisatie Pulse Activations en TV-producent Jurriaan Hillen.
Mede door deze schaalvergroting heeft eMense nog meer mogelijkheden en kan derhalve ook meer realiseren. Er wordt nu al gewerkt met grote merken als Media Markt, Amsterdam ArenA, Ziggo, Ajax, en diverse hardwarefabrikanten en uitgevers van games. Het antwoord van Niels op de vraag waarom deze merken willen samenwerken met eMense, is duidelijk: "Het bereiken van de jeugd en specifiek de Millennials is heel moeilijk. De jeugd kijkt bijvoorbeeld nauwelijks tv meer, maar wat binnen deze doelgroep wèl populair is, is gaming en esports! Deze content wordt vooral via kanalen als YouTube en Twitch geconsumeerd. Door op de juiste manier gebruik van deze kanalen te maken en de doelgroep binnen hun belevingswereld aan te spreken, kan deze wel degelijk geactiveerd worden richting merken of evenementen."
Gezien de uitstraling van Niels’ kantoor zit het bedrijf op het juiste adres. IGN is wereldwijd een van de grootste gamingkanalen en eSports wordt steeds professioneler. eSports neemt grootse vormen aan met volle stadions en hoofdprijzen die in de miljoenen lopen. Zo organiseert ESL wereldwijd de Intel® Extreme Masters en de ESL One evenementen. Met honderdduizenden bezoekers en miljoenen online kijkers breekt ESL nog elk jaar alle records. Ook in Nederland staan we aan de vooravond van de doorbraak van eSports.
Ajax eSports
Ajax heeft al zijn eigen eSporters. Koen Weijland en Dani Hagebeuk creëren vanuit de eRoom wekelijks live-content met de game FIFA voor social media, voor de eigen Ajax-kanalen en voor de streamingdienst Twitch. De Ajax eRoom is gesitueerd op het trainingscomplex van Ajax, de Toekomst. eMense is als producerende partij verantwoordelijk voor de technische invulling van de ruimte en geeft ondersteuning bij de wekelijkse producties.
Hardwell
Vol trots vertelt Niels over de in maart in Polen gehouden Intel(r) Extreme Masters Katowice World Championship. De finale werd geopend door Hardwell, die als DJ en producer in de dancescene aansluit op de interessesfeer van de Millennials. Via zijn eigen Twitchkanaal ging hij live gamen met het spel Counter Strike, twitch.tv/hardwell
Ziggo F1
Een laatste voorbeeld van hoe gaming voor merkbeleving kan worden ingezet is de F1 eBattle, die eMense voor Ziggo doet. Vanaf de pop-up store op Hoog Catharijne, tot de finales in de Studio in Haarlem, waarvan de winnaar gelijk door mag naar de live-uitzending van F1 Café om het daar tegen Doornbos op te nemen.
De toekomst van eSports
Volgens Niels bestaan er zeker bij de 'oudere' generaties nog vooroordelen met betrekking tot Gaming. Het beeld dat ze nooit de deur uitkomen, klopt bij eSporters zeker niet. Net als bij reguliere topsport moet er veel getraind worden, gezond worden gegeten en op tijd rust worden genomen. De prijzen en sponsorgelden zijn tegenwoordig zo hoog, dat Gaming ook professioneel moet worden aangepakt. Dit horende vertel ik aan Niels dat ik net de wethouder van Sport in Haarlem, Merijn Snoek, gesproken heb voor deze uitgave van 023magazine.nl. Niels haakt daar op in: "Ik geef graag een keer een presentatie met een eSporter om deze nieuwe tak van (top)sport onder de aandacht te brengen. Een eSportplek in Haarlem zou fantastisch zijn."
We ronden het gesprek af door nog even een rondje te lopen maar zijn suggestie voor zo’n plek in Haarlem blijft bij mij hangen; een exponent van de Nieuwe economie, een nieuwe tak van sport en een manier om de volgende generatie bij Gaming te betrekken, is goud voor de stad.
Achtergrond
Zuid-Korea is momenteel het land met de meer prestigieuze e-sportcompetities. Sinds 2000 krijgen professionele gamers aldaar een officiële licentie. Naast Zuid-Korea spelen de meeste competities zich af in Europa, Noord-Amerika, Australië en China. In 2013 was de Canadese ‘League of Legends’-speler Danny Le Shiphtur de eerste pro-gamer die een P-1A visum kreeg voor een competitie in de Verenigde Staten. Dit visum wordt alleen uitgereikt aan internationaal erkende atleten. De discussie of eSport een sport is houdt de gemoederen bezig. In Frankrijk wordt vanuit de overheid onderzocht of dit een 'echte' sport is. In ieder geval groeit eSports hard en is de vraag niet of maar wanneer deze tak van sport inderdaad als sport wordt erkend.