Column Henny Rückert Sport - Wielerminnend Nederland heeft warme herinneringen aan Zandvoort, waar menig Grote Koers is verreden. Met als hoogtepunt het WK van 1959 en de diverse Nederlandse kampioenschappen.
Inmiddels is er al heel lang op wielergebied niets meer te beleven op en rond het circuit. Dat is jammer, want er liggen uitdagende mogelijkheden om Zandvoort weer op te stuwen in de vaart der wielervolkeren. Circuit Park Zandvoort zou dezelfde weg op moeten gaan als het Circuit van Drenthe in Assen.
In Assen worden niet alleen nog maar motorraces gehouden, er wordt ook ruimte geschapen voor wielrennen (proloog Ronde van Spanje, straks meer koersen), atletiek (wegloop), motorcross en zelfs paardensport. Op die manier is Assen het hele jaar door in gebruik. Nog meer dan in Assen heeft Zandvoort met zijn unieke ligging (ook nog eens dicht bij Amsterdam) enkele uitdagende en vooral ook innovatieve wielerprojecten als mogelijkheid.
Te denken valt aan onder meer:
*Het NK, met dien verstande dat we het Kopje van Bloemendaal ook in het parcours opnemen. Een ideale omloop, met start en finish op het circuit.
*Loopt dat goed, bijvoorbeeld 3 NK’s achter elkaar, dan zou Zandvoort zich kandidaat kunnen stellen voor het EK, dat dit jaar voor het eerst wordt gehouden. In Monaco. Mooi lobbyobject. En natuurlijk kandideren voor het WK!
* Wat te denken van een 24 uurs race voor wielrenners. Ploegen van 3 of 4 man, net als in Le Mans met een grote kermis er omheen. Kan mooi rond de langste dag worden georganiseerd. Mogelijke sponsors: Red Bull, Duracel en Radler.
*Ook nieuw, een driedaagse met drie verschillende disciplines.
Eerste dag: een strandrace
Tweede dag: mountainbiken door bos en duin
Derde dag: criterium op circuit.
Een moderne driekamp, dus.
Uiteraard kunnen hier enkele toertochten aan worden verbonden, zodat er ook nog een extra verdienmodel is.