Typography

2 Generaties Horeca

Foto's Onno van Middelkoop

Onbevangen en nietsvermoedend komen we aan bij café Van Egmond voor het interview met de mannen achter Café Koops en Bar Wigbolt. Café Van Egmond blijkt op zich een rijke historie te bevatten, opgericht door de opa van uitbater Ron Berck Beelenkamp in 1954. “Opa kon goed fietsen, hij was Olympisch kampioen op de baan.” Dat blijkt uit de prachtige oude foto die achter de toog hangt, waarop we hem zien met de plakken om de nek. Café van Egmond was lange tijd pleisterplaats voor journalistiek Haarlem, waar veel bekende Nederlanders stamgast waren. Eigenaar van café Koops, Rolf Erkens, heeft zelf een tijdje bij Van Egmond achter de bar gestaan. “Het was een feest om hier te werken. Altijd gezellig, altijd druk, veel bekende mensen en veel, heel veel verhalen.”

De klant centraal bij Koops

Rolf Erkens is een onvervalste, ouderwetse gastheer die in zijn bekende café Koops aan de Damstraat, in de Haarlemse binnenstad, een grote kring van regelmatig terugkerende klanten heeft opgebouwd. Op de vraag waar zijn ‘doelgroep’ uit bestaat, is hij kort en bondig: “Tussen de twintig jaar oud en de schijndood. Ik mik niet op doelgroepen, ja misschien wel, maar dan op leuke en gezellige mensen. Koops is geen jeugdsoos, maar zeker ook geen ‘ouwelullenkroeg’, een image wat mensen nog wel eens aan mijn café ophangen. Maar niets is minder waar. Alle leeftijden, arm en rijk, ingetogen of uitbundig, mijn klantenkring is een mooie doorsnede van de samenleving, een bont gezelschap. En dat vind ik, naast belangrijk, ook erg leuk!”

Erkens draait geruime tijd mee in de Haarlemse horeca. Eind jaren ’70 van de 20e eeuw nam hij De Drinkwinkel over van Dick Vis. “Best een leuke tent hoor. Maar het eerste wat ik deed was vernieuwen. De zittende (vaste) klantenkring eruit en ook de barkeeper. Toen nodigde ik gastbarkeepers uit, die ieder weer een eigen clubje mensen meebrachten. Zo kwam er weer een beetje doorstroming en vers bloed in de tent. Dat was een erg leuke tijd. We deden ook leuke dingen waar de mensen over praatten. De gast staat bij mij centraal, ik geef ze graag de hand en onthoud hun naam, zodat ze zich gekend en vooral welkom voelen. Dat wil ik ook terugzien bij mijn mensen, het ouderwetse gastheerschap. Maar dat lijkt de laatste jaren alleen maar moeilijker te worden. Mensen zien het vaak als bijbaan, terwijl het echt wel een volwaardig beroep, een vak, is. Ik denk de laatste tijd ook wel eens na over een opvolger, mede vanwege de afgelopen periode in mijn privéleven waar ziekte en stress opdoemden. Dat is inmiddels wel weer OK, maar je denkt erover na. Ik wil graag investeren in mensen waar ik in geloof. Mijn opvolger moet een persoon zijn met een grote bek en vooral goede plannen; plannen waarin wordt vernieuwd, waar de kwaliteit in is gewaarborgd en waar tegelijk ook ruimte voor een speeltuin moet zijn. Naar dié externe inbreng zoek ik. En dat blijkt geen gemakkelijke opgave…” Het is dan ook niet toevallig dat café Koops jaar na jaar een topnotering haalde in de Café Top 100.

 

(Cocktail)Bar Wigbolt: vernieuwen en experimenteren

Is Rolf Erkens een ‘zwaargewicht’ in de Haarlemse horeca? De ‘nieuwkomers’ van Bar Wigbolt aan de Smedestraat 41, op steenworp van café Koops, hebben hun waarde inmiddels ook bewezen. Geopend op 20 november 2014 werd Cocktailbar Wigbolt in 2015 en 2016 door het Haarlemse publiek en de vakjury uitgeroepen tot de beste bar van Haarlem. Geen geringe prestatie! Thomas Straatman en Bob van den Bree zijn de trotse eigenaren van de prijswinnende bar. Beiden Haarlemmers, wat je naast de klassieke cocktails ook terugvindt op de kaart; neem bijvoorbeeld de Haarlem Mule. Heeft Bar Wigbolt een doelgroep? Bob: “Mensen die regelmatig op social media zitten en tussen de 25 en 45 jaar oud zijn. Wij doen zelf ook veel op de social media en die hebben voor ons extra waarde om te communiceren met onze klanten. Zo kunnen we bijvoorbeeld een net nieuw uitgewerkte cocktail op Instagram zetten, waar onze klanten nieuwsgierig naar zijn. Dat geeft naar beide kanten extra waarde!”

Ontwikkelen en prikkelen
De mannen van Bar Wigbolt doen meer. Thomas Straatman vertelt over het nieuwe cocktailplatform dat binnenkort in de zaak wordt ingericht. “We hebben de laatste periode weer flink geëxperimenteerd met nieuwe cocktails. We bedenken dan allerlei mogelijke nieuwe combinaties en proeven net zo lang tot we zelf tevreden zijn. In combinatie met het nieuwe werkstation denken we dat we onze logistiek in de bar ook verbeteren. We blijven innoveren omdat het ons scherp en de klanten tevreden en nieuwsgierig houdt.”

Daar hebben we meteen een onderdeel te pakken dat Bar Wigbolt onderscheidt van de meeste concurrenten. Blijven ontwikkelen en blijven prikkelen. Is het iedere dag druk in de zaak? Jesper Pouw, medewerker in de bar: “In de weekenden, op de zaterdag- en zondagavond, is het vaak erg druk. Dan is het hard werken en hebben we weinig tijd om alles precies uit te leggen over een cocktail. Dat doen we evengoed wel, maar op de doordeweekse avonden hebben we daar normaal gesproken meer de tijd voor. We praten veel met onze klanten, geven ze graag uitleg en achtergrondinformatie over onze producten. We merken dat mensen dat erg op prijs stellen.” Straatman vult aan: “We geven ook workshops over cocktails maken. Variërend van 1,5 tot 2 uur lang vertellen we hoe we onze cocktails samenstellen, welke smaken elkaar completeren en we hebben voor de deelnemers alle tools en ingrediënten klaar staan om zelf aan de slag te gaan. Onze cocktailworkshops doen het ook erg goed! Leuke activiteit voor groepen vrienden of collega’s.”  

Klinkt goed! “Drinken jullie klanten eigenlijk bijna allemaal cocktails?” Pouw: “Nee, zeker niet, de verhouding ligt zo rond de 50 % cocktails en 50 % bier en andere drankjes. Maar dat is prima hoor.”

Stijgende lijn Horeca Haarlem
Dat de horeca in Haarlem het goed doet was bekend. Maar er zit een duidelijke beweging in om constant te blijven verbeteren en te innoveren. En de dienstverlening lijkt weer terug te komen van weggeweest. Door de klant centraal te stellen en niet alleen maar de producten, heeft men de stijgende lijn weer te pakken. De redactie van 023magazine.nl beveelt café Koops en Bar Wigbolt dan ook van harte aan.

Onno van Middelkoop

  • Zwarte Cross 2018: onvergetelijk!

    Cultuur Uitgaan Media Jul 17, 2018 | 08:45 am

    Zwarte Cross 2018: onvergetelijk! Published in: Cultuur & UitgaanNL Magazine Uitgaan - 220.000 bezoekers hebben geleefd vóór de dood bij volledig uitverkochte 22ste editie"Deze 22ste editie van de Zwarte Cross gaat de boeken in als onvergetelijk, legendarisch en gewoon onmundig prachtig!", aldus een zichtbaar[…]

    Read more...
  • 17e DrumDrieDaagse

    Cultuur Uitgaan Media Jul 17, 2018 | 08:23 am

    17e DrumDrieDaagse Published in: Cultuur & UitgaanDe 17e DrumDrieDaagse in Den Haag gaat vrijdag 17 augustus van start NL Magazine Uitgaan - Drie dagen lang les van Cesar Zuiderwijk, Gary Husband (John McLaughlin), Jordi Geuens & Erik Rademakers (ritmesectie Selah Sue), Koen[…]

    Read more...
  • Nieuwe interieurtrend - De plant als blikvanger

    Cultuur Uitgaan Media Jul 4, 2018 | 11:37 am

    Nieuwe interieurtrend - De plant als blikvanger Published in: Society & Entertainment/Media& Lifestyle/ModeNL Magazine Lifestyle Wonen - Onlangs benaderde NL Magazine mij met de vraag of ik een artikel wilde schrijven over interieurtrends of wellicht tuintrends. Aangezien ik dagelijks met het ontwerpen van interieurs bezig ben, reageerde[…]

    Read more...